Akvarell festés selyemre, műanyaglapos technika
Akvarell technika
Akvarell festés papíron – erről mindenkinek van egy kevés fogalma, ha máshonnan nem, hát az óvodából, a gombfestékes örömteli festés élményéből. Nedves vagy száraz papíron, a szépséges, vizes színek összefuttatása... Csuda jó móka! Aki már próbálta a művészi akvarellt, az tudja, milyen aprólékos, precíz munka a kép felépítése színről-színre a nedves, majd egyre inkább száradó papíron.
Ha már festettél selyemre, akkor biztosan ismered a kontúr technikát – és lehet, teljesen elégedett is vagy vele. A kontúrok megtartják a festéket, határt szabnak a rakoncátlanul széjjelfutó színeknek. De van, aki azt mondja: én kontúr nélkül szeretném ezt megfesteni! Nem kell nekem ez a vonal ide, legyen kontúr nélkül is a helyén a szín, az árnyalat... Mit lehet ilyenkor tenni? Bizony, érdemes a selymen is megpróbálni az akvarell technikát, mert a selyem fénye, lágysága még hozzáteszi a maga minőségeit az akvarell finomságához. De hogyan tudom elérni, hogy ne fussanak szét a színek? Használjunk akvarell alapozót!
Akvarell technika a gyakorlatban
Ha pongé 9-es selyemre festünk, 2x kell lefesteni alapozóval a selymet, (tipp még: 20 %-os sóoldat, vagy keményítő.) megvárni, míg megszárad, és utána vékony ecsettel festeni a vonalakat, kisebb formákat, akkor nem fut szét a festék. Aprólékosan, finoman dolgozhatunk, mindig megvárva, míg megszárad a festék, és rétegről rétegre haladhatunk. Ha viszont megnedvesítünk egy területet, azon belül csodálatosan összefutnak a színek! Váltogathatjuk is, egyszer száraz, egyszer nedves selymen festhetünk.
Kombinálhatjuk is az akvarell technikát a kontúr technikával, ekkor csak bizonyos területeket festünk le alapozóval, és ott dolgozzuk ki finoman a témánkat.
Mire használhatjuk az akvarell technikát a selyemfestésben?
- Tájképek megfestéséhez.
- Virágok, növények, természethű megörökítéshez.
- Csendélethez.
- Figurák, portré festéshez.
- Kontúr nélküli festéshez.
Műanyaglapos technika.
Az akvarellel ellentétben, ahol apróra kidolgozzuk a témát és meghatározzuk, mi legyen a képen, a műanyaglapos technikában teret adunk az anyagoknak, hogy saját törvényszerűségeik szerint éljék az életüket, mi csak megadjuk a kezdő impulzust és figyeljük, mi történik a selymen. Nem keretre feszítve, hanem üveglapon vagy műanyaglapon dolgozunk. A vizes selymet rásimíthatjuk, vagy meggyűrögethetjük, kedvünk szerint. Ecsettel vagy pipettával vihetjük fel a színeket. Arra számítsunk, hogy a festék addig áramlik a selymen, amíg meg nem szárad, és mindig a vizesebb területek felől a szárazabb felé. Emiatt a gyűrődések tetejére ül ki a legtöbb festék, itt lesznek a legsötétebb árnyalatok. A gyűrődések mintázata jeleik meg munkánkon, amely lehet kép, kendő, sál. Száradás után meghagyhatjuk így, gyűrten, vagy vasalhatjuk. Ha a vasalást választjuk, akkor még arra is van lehetőségünk, hogy kontúrral díszítsük, sőt, ha sok világos felületünk maradt, akkor még tovább színezhetjük is. Az elkészült műbe a néző „beleláthat”, beleképzelhet dolgokat, kiegészítheti a fantáziája által.
Műanyaglapos technikával készülhetnek
- képek,
- sálak,
- kendők.
Megjeleníthetünk
- évszakokat,
- természeti elemeket,
- virágokat,
- elvont fogalmakat.
Ezekkel a selyemfestés technikákkal az éves tanfolyamok keretében ismerkedhetnek meg az érdeklődők.